Ευθυγράμμιση και Ζυγοστάθμιση Αυτοκινήτου: Τι, πότε και πώς; - ydrogios.gr

Ευθυγράμμιση και Ζυγοστάθμιση Αυτοκινήτου: Τι, πότε και πώς;

(Με τη βοήθεια του τεχνικού μας συμβούλου, κ. Γιώργου Προύντζου)

Η σωστή γεωμετρία και το ζύγισμα των τροχών συμβάλλουν στην άνετη, ασφαλή αλλά και οικονομική οδήγηση.

Τι είναι;

Η σωστή ευθυγράμμιση των τροχών του αυτοκινήτου είναι ένας από τους σημαντικότερους παράγοντες της ασφαλούς οδήγησης. Ο κάθε τροχός έχει τη «γεωμετρία» του, πρέπει δηλαδή να πατάει με συγκεκριμένο τρόπο, σχηματίζοντας δεδομένες γωνίες ως προς το οριζόντιο επίπεδο, τον άλλο τροχό του ιδίου άξονα και το αμάξωμα. Οι τιμές των γωνιών αυτών (Κάμπερ – Κάστερ – Σύγκλιση – Απόκλιση) ορίζονται από τους κατασκευαστές κάθε οχήματος, έτσι ώστε αυτό να συνδυάζει τον εύκολο χειρισμό με την ασφάλεια και την άνεση των επιβαινόντων κάτω από όλες τις κυκλοφοριακές συνθήκες. Η σωστή ευθυγράμμιση συμβάλλει επίσης στην προστασία των ελαστικών από τη φθορά και την οικονομία στα καύσιμα κατά την οδήγηση.

Η ζυγοστάθμιση είναι το ζύγισμα, η ισομερής δηλαδή κατανομή του βάρους σε κάθε τροχό κατά μήκος της ακτίνας. Έτσι διασφαλίζεται ότι ο τροχός, κατά την περιστροφή του, δεν δημιουργεί κραδασμούς (φαινόμενο «κοσκινίσματος») που γίνονται αισθητοί κυρίως στο τιμόνι (ή και στο πάτωμα και το κάθισμα), άρα έχουμε ομαλότερη οδική συμπεριφορά και μεγαλύτερη ασφάλεια.

Πότε χρειάζονται;

Αν οδηγώντας σε επίπεδο δρόμο, αφήσουμε ελαφρά το τιμόνι και παρατηρήσουμε ότι το αυτοκίνητο «τραβάει», παρεκκλίνει δηλαδή από την πορεία του, προς τα αριστερά ή τα δεξιά, τότε το αυτοκίνητό μας χρειάζεται ευθυγράμμιση.

ΕΠΙΣΗΣ, ΟΤΑΝ:

  • Τα ελαστικά φθείρονται γρήγορα ή ανομοιόμορφα.
  • Το τιμόνι δεν επανέρχεται εύκολα μετά από στροφή.
  • Χτυπήσουμε τους τροχούς σε κράσπεδο ή πέσουμε σε μεγάλες λακκούβες.
  • Αντικαταστήσουμε κάποιο στοιχείο της ανάρτησης ή της διεύθυνσης (μπαλάκι, συνεμπλόκ, ακρόμπαρο, ψαλίδι αμορτισέρ, ακραξόνιο, κτλ.).

Καλό είναι να γνωρίζουμε ότι ένας τακτικός έλεγχος ευθυγράμμισης πρέπει να γίνεται κάθε 10.000 km ή μία φορά το χρόνο. Αν μάλιστα οδηγούμε συχνά σε δρόμους με έντονες ανωμαλίες και λακκούβες, ο έλεγχος συστήνεται να γίνεται πιο τακτικά.

Η ζυγοστάθμιση επιβάλλεται ύστερα από κάθε αλλαγή ή επισκευή λάστιχου. Πρέπει να γνωρίζουμε ότι αν παρατηρήσουμε «κοσκίνισμα» (κραδασμούς) στο τιμόνι σε ταχύτητες από 90 – 120 km/ώρα, τότε αυτό προέρχεται από λάθος ζύγισμα των εμπρόσθιων τροχών. Αντίστοιχα, σε μεγαλύτερες ταχύτητες οι κραδασμοί προέρχονται από τους πίσω τροχούς. Αν, μετά από ζυγοστάθμιση και των εμπρόσθιων και των οπίσθιων τροχών υπάρχουν κραδασμοί, τότε αυτοί προέρχονται από τον κεντρικό άξονα (σε αυτοκίνητα με οπίσθια κίνηση) ή από τα ημιαξόνια (σε αυτοκίνητα με εμπρόσθια κίνηση).

Πώς γίνονται;

Η ευθυγράμμιση και η ζυγοστάθμιση γίνονται εύκολα, γρήγορα και με μικρό κόστος στα καταστήματα πώλησης ελαστικών (βουλκανιζατέρ) και τα συνεργεία αυτοκινήτων. Ή ευθυγράμμιση διαρκεί 30 περίπου λεπτά και το κόστος της είναι από €25-€30. Ή ζυγοστάθμιση διαρκεί 10 λεπτά και το κόστος της δεν ξεπερνά συνήθως τα €10.

Γνωρίζετε ότι:

Τα πρώτα μηχανήματα ζυγοστάθμισης είχαν ως σύμβολο μία αρκούδα… Γι’ αυτό και συχνά οι τεχνικοί αναφέρονται σε αυτή με τη λέξη «BEAR».

Μοιράσου το

Αντιγραφή συνδέσμου

Copy